Modets mörka sida

Modets mörka sida

Egentligen är mode oförmågan att tänka fritt. Den som följer modet väljer att anamma den stora massans klädval istället för att klä sig efter eget huvud. Att följa modet är att vara osjälvständig och att visa en skriande brist på kreativitet. Så illa är det.

Vilka vinner då på att en stor del av befolkningen väljer att följa modet? De som tjänar pengarna förstås, de stora modehusen, tidningarna som sprider det senaste modet i bild och i reklam och diverse mer eller mindre färggranna reportage om de som ”gått före”. Ingen går egentligen före förutom den som skapar trenderna.

Vem skapar trenderna?

Den som skapar trenderna är ”mannen på gatan” som klyschan mycket riktigt säger. Moden skapas av personer som tänker fritt som äger individualitet, autenticitet och karaktär och som inte följer moden. Oavsett om de vill eller inte så får de efterföljare som kopierar deras stil och allra sist snor stilen som de kommersiella krafterna. Det är dessa kommersiella krafter som tjänar på att människan är osjälvständig och behöver ledare och människor som pekar ut riktningen.

Kommersen lever på att göra människan till konsument och människan har också reducerats till detta. Oavsett om det gäller accessoarer, smink online eller dagens outfit så är det alltid någon som tjänar på att människan är för lat och självständig för att tänka själv.

Man kan inte låta bli att tycka synd om den ofrivillige trendsettern som ser sin stil snos och spridas med ljusets hastighet och ser små kopior av sig själv överallt. Detta måste vara en grogrund för paranoia så god som någon annan orsak till förföljelsemani.

En egen stil

Bortser man från alla cynismer kring ämnet mode och trender så lyder rekommendationen att man ska klä sig som man trivs bäst och därigenom skapa en egen klädstil oberoende av massornas tillfälliga vurm. Den egna individualiteten bör färga klädvalet – inte vad som för tillfället hyllas i modemagasinen. Visserligen är människan något av ett flockdjur men bäst mår man om man trivs i sina kläder. Ingen människa är lik en annan men samtidigt är vi otroligt osjälvständiga och väljer genom modeslaveriet att lämna över beslutanderätten över vårt klädval till modeindustrin. Denna industri tjänar på vår osäkerhet och underblåser den gärna genom att i reklamen välja ut starka karaktärer som utstrålar viljestyrka och målinriktning och just den individualitet som mottagaren av reklambudskapet helst ska sakna. Då är han eller hon formbar och är i sina bästa stunder – en lydig och lättstyrd konsument. Pengar och makt, det är allt vad det handlar om – som vanligt. Kommersen styr flocken genom diverse trix och flocken följer blint – och betalar för att bli förförda. Detta är modets mörka baksida som den lydige konsumenten bortser ifrån under sitt febrila shoppande och sitt slaveri under modesvängningarnas senaste nyck.